De laatste tijd valt mij op dat Sunlight zeep aan een ware revival bezig is. In vrijwel alle zaken die brocante verkopen, hebben ze wel een paar stukken liggen, meestal in de typische blauw-gele verpakking. Vanwege de kleuren van deze verpakking vallen ze nadrukkelijk op tussen alle andere spulletjes. Sinds kort probeer ik de verklaring te vinden van het succes van de oude Sunlight zeep.
Is het zo simpel, dat er gewoon iemand mee begonnen is en dat vervolgens iedereen gedacht heeft; misschien heb ik ook nog wel ergens een stuk, mogelijk bij mijn oma of ergens anders.
De geschiedenis van Sunlight zeep gaat terug tot de 19e eeuw en de charme van het merk is nog steeds springlevend. Nog sterker zelfs, vandaag de dag kun je bij Albert Heijn en zelfs bij Bol.com nog gewoon Sunlight zeep bestellen. Uiteraard zijn dat niet dezelfde stukken en verpakkingen, die momenteel bij brocanteurs zo in de belangstelling staan.
De oorsprong van Sunlight Zeep
De geschiedenis van Sunlight zeep begint in 1884, toen de Britse zeepfabrikant Lever Brothers (nu onderdeel van Unilever) deze revolutionaire zeep op de markt bracht. De naam “Sunlight” weerspiegelde de zuiverheid en frisheid die de zeep beloofde. Het was een van de eerste zepen die gebruikmaakte van een nieuwe methode genaamd ‘zeepzuivering’, wat resulteerde in een zeep van hogere kwaliteit dan de meeste zeepsoorten uit die tijd.
Sunlight zeep was niet alleen effectief in het reinigen van kleding, servies en het huis, maar het had ook een aangename geur die langdurig frisheid achterliet. Deze eigenschappen maakten het al snel populair bij huishoudens over de hele wereld.
William Lever wilde destijds een goede huishoudzeep ontwikkelen, die voor het grote publiek betaalbaar was. Uiteindelijk was het William Hough Watson, een briljant chemicus, die de voor die tijd nieuwe zeep ontwikkelde op basis van glycerine en plantaardige olie. Doordat de zeep pijnboompitolie bevatte, schuimde het veel beter dan alle andere producten, die destijds in de handel waren.
In 1907 opende Lever Brothers een verkoopkantoor in Schiedam en enkele jaren later werd een fabriek in Nederland gebouwd, die Sunlight zeep ging produceren. Later is onder andere uit Lever Brothers het huidige Unilever ontstaan.
In de Tweede Wereldoorlog was Sunlight zeep een tijd uitsluitend verkrijgbaar op de bon vanwege de grote schaarste. In die tijd was papier en inkt ook schaars en werd Sunlight huishoudzeep verpakt in een witte verpakking. Na afloop van de Tweede Wereldoorlog werd gekozen voor een ander lettertype op de verpakking. Door enerzijds de kleur van de verpakking en anderzijds het lettertype is vast te stellen uit welke periode de zeep afkomstig is.
In bad
In de jaren net na de Tweede Wereldoorlog werd Sunlight zeep ook gebruikt voor het bad. Een trouwe lezer van de avonturen van Malle Peer stuurde mij het volgende bericht met bijbehorende foto:
“Ik ken het nog wel. De rand met aangezette zeepresten op de waterlijn in de tijl waarin mijn zusjes en ik achter elkaar gebadderd waren. De tijl werd iedere vrijdag op tafel vlak voor de kolenkachel gezet. Telkens werd er bij iedere nieuwe wasbeurt wat schoon warm water uit de ketel, die op de kachel stond, bij het gebruikte gedaan en met de zeepklopper (een houder waarin in een openklapbaar gaasmandje het stukje Sunlight zeep zat) werd een poging gedaan wat schuim te toveren. De zeepklopper werd ook voor de vaatwas ingezet. Ik was twaalf jaar toen we in onze nieuwe woning de luxe van een badkamer met douche ondergingen”
Razend populair
In de loop der jaren heeft Sunlight zeep een plaats veroverd in de harten van brocante liefhebbers, die hunkeren naar items met een nostalgisch karakter en een verhaal. De karakteristieke verpakking van Sunlightzeep, met zijn vintage uitstraling en klassieke typografie, heeft bijgedragen aan de aantrekkingskracht op verzamelaars van brocante. De zeep komt tegenwoordig vaak voor in antiekwinkels, op vlooienmarkten, online veilingen en Marktplaats.nl, waar liefhebbers op zoek zijn naar de charme van vervlogen tijden en een geliefd verzamelobject.
De prijzen van de stukken zeep variƫren nogal zo links en rechts en zeker hier geldt; het is maar wat de gek er voor geeft.
Met schone brocante groeten,
Malle Peer